- דיני חוזים
- מומחים לדין הזר
- ייפוי כוח מתמשך
- משפט מסחרי
- הדין האמריקאי
- דיני תעופה
- מטבעות דיגיטליים
- אשרות עבודה
- מיסוי יחיד
- החזר מס שבח
- דיני עבודה
- תביעות ביטוח ונזקי רכוש
- פלילי
- מקרקעין ונדל"ן
- דיני צרכנות ותיירות
- קניין רוחני
- דיני משפחה
- דיני חברות
- הוצאה לפועל
- רשלנות רפואית
- נזקי גוף ותאונות
- תקשורת ואינטרנט
- מיסים
- תעבורה
- חוקתי ומנהלי
- גישור ובוררויות
- צבא ומשרד הבטחון
- ביטוח לאומי
- תמ"א 38
- פשיטת רגל
- תביעות ייצוגיות
- לשון הרע
- דיני ספורט
- אזרחויות ואשרות
- אזרחות זרה ודרכון זר
- ירושות וצוואות
- נוטריון
בקשה לייצוגית נגד שופרסל: השקיות ה"המתכלות" מזיקות לסביבה
לבקשה בעניין מיכל צוק נ' שופרסל בע"מ
לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד שופרסל בסך של כ-37 מיליון שקל. בבקשה נטען, כי שופרסל משווקת שקיות "מתכלות" אשר בפועל אינן מורכבות מחומרים אורגניים המתכלים ונטמעים בסביבה, ואף עלולות להזיק לה.
לדברי מגישת הבקשה, המייחסת חשיבות לשמירה על איכות הסביבה, עם תחילת המגמה של שיווק מוצרים "מתכלים" ו"ידידותיים לסביבה", היא החלה לרכוש שקיות "מתכלות", של מגוון חברות, לרבות של חברת שופרסל. בהמשך התברר לה, כי השקיות כלל אינן ידידותיות לסביבה.
לטענתה, שופרסל מתיימרת להציג מוצרים מסויימים כ"ירוקים", בעוד שבפועל הם אינם כאלה. לטענתה, מדובר בניסיון נואל לנצל, באופן פסול, את המודעות ההולכת וגוברת של הציבור להגנה על הסביבה, ולהרוויח על חשבון הצרכנים. שיווק המוצר כ'ירוק', הגם שאינו כזה, כך לטענתה, נועד להפוך את המוצר לאטרקטיבי יותר ולעודד את רכישתו. בכך טענה, התעשרה שופרסל שלא כדין, וגרמה להטעיית ציבור הצרכנים ולשלילת אפשרות הבחירה הצרכנית.
בבקשה, שהוגשה באמצעות משרד עוה"ד מיכאל בך ושות', צויין כי השקיות מיוצרות בטכנולוגיה המכונה "אוקסו", במסגרתה מוסיפים תוסף כימי לשקיות פלסטיק, במטרה לזרז את "התפרקותן" לחלקיקים קטנים.
טכנולוגיה זו, כך נטען, איננה עומדת בתקנים הבינלאומיים ובתקן הישראלי, כיוון שאינה מקיימת את התנאים הדרושים לכינוי מוצר "מתכלה" וביניהם: התכלות והיטמעות מלאה בסביבה, תהליך התכלות תוך פרק זמן קצר של עד חצי שנה, ועוד. כאמור, המוצרים אינם נטמעים בסביבה, והם לכל היותר, בתנאים מסויימים, מתפרקים לחלקיקים קטנים שעלולים לגרום נזקים לבעלי חיים, למקורות מים, ואף עלולים להיטמע בתוך חומרי הגלם של הפלסטיק הממוחזר ופוגמים ביציבות שלו.
במסגרת הבקשה, התבקש בית המשפט לחייב את שופרסל לפצות את כל הצרכנים אשר רכשו את השקיות ה"מתכלות" שלה מאז תחילת שיווקן, בסכום שהוערך ב- 16,800,000 שקל. בעבור הנזק הלא ממוני, קרי הפגיעה באוטונומיה של הפרט, עגמת הנפש שנובעת מההטעיה ושלילת אפשרות הבחירה הצרכנית, עתרה המבקשת לפיצוי נוסף בגובה של כ-20,000,000 שקל. בנוסף ביקשה, להורות לשופרסל לחדול מן הפרסום המטעה ולפרסם הודעה לציבור בה יפורטו תכונות המוצרים, ובכלל זה, שהמוצר אינו מתכלה.
לבקשה בעניין מיכל צוק נ' שופרסל בע"מ
למדור: דיני צרכנות
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.
